
 

 

This case was written by Kimberly Patch for the Case Consortium @ Columbia and the Graduate School of Journalism. 

The faculty sponsor was the George T. Delacorte Professor in Magazine Journalism Prof, Victor Navasky. (06/2014)     

 

     

     

Salvation  or  Mirage?   

The  New  York  Times  Paywall     

By  late  2009,  newspapers  hit  hard  by  the  triple  whammy  of  a  tottering  economy,  

declining  advertising   revenues   and   falling   subscriptions   were   desperate   to   find   new   ways   

to   finance  operations.  Even  one  of  the  nation’s  most  prestigious  publications,  the  New  York  

Times  (NYT),  was  feeling   acute   pain—it   had   laid   off   reporters   for   the   first   time   in   its   

history.   Yet   even   as   the  organization   was   hemorrhaging   cash,   millions   of   readers   had   

unpaid   access   to   its   news   stories,  features,  photographs  and  video  on  the  website,  

NYTimes.com.    

Some  news  organizations,  including  the  Wall  Street  Journal,  had  erected  what  were  

called  paywalls:   a   barrier   on   a   website   that   prevented   readers   from   reading   material   

online   without  paying  for  it.  Such  paywalls,  however,  had  ideological  and  practical  

disadvantages.  Ideologically,  many   of   the   Internet’s   earliest   creators   preached   an   

“information   wants   to   be   free”   philosophy.  Editors  and  reporters  in  general  were  delighted  

by  open  access  that  gave  their  work  the  widest  readership—sometimes  global—of  their  careers.    

Moreover,  for  each  successful  paywall,  there  were  more  that  had  failed,  including  high-

--profile   experiments   like   the   Los   Angeles   Times,   which   had   quietly   ended   an   early   

paywall  experiment  in  2005  after  less  than  two  years.  The  New  York  Times  had  experienced  a  

paywall  failure  of  its  own:  in  September  2007,  it  ended  “TimesSelect,”  a  two----year  foray  into  

charging  for  online  content.  Editorial  and  technology  staff  alike  were  gratified  when  the  wall  

fell.  In  the  short  term,  the  business  side  was  also  on  board:  booming  online  ad  revenues  more  

than  made  up  for  the  modest  subscription  revenue  that  TimesSelect  had  brought  in.    

But   not   for   long.   In   late   2008,   as   the   global   economy   hit   the   skids,   online   

advertising  slowed,  as  did  newspaper  subscriptions.  Across  the  newspaper  industry,  circulation,  

in  decline  for  two  decades,  dropped  another  10  percent  in  2009.  NYT  weekday  circulation  fell  

7.3  percent  from  the  third  quarter  of  2008  to  the  third  quarter  of  2009,  dipping  under  one  

    

       

CSJ -

-

14 -

-

0054 .0    



Salvation or Mirage?  _______________________________________________________CSJ----14----0054.0   

 

 

          

      2     

million  for  the  first  time since   the   1980s.1   In   spring   2008,   the   Times   laid   off   journalists   

for   the   first   time   in   its   history.   In  January  2009,  the  company  borrowed  $250  million  from  

a  Mexican  financier.  A  second  round  of  layoffs—8  percent  of  the  newsroom—followed  in  

October  2009.  

But   NYTimes.com   was   a   bright   spot,   with   growing   traffic.   Moreover,   the   IT   staff   

were  producing   ever   more   attractive   products   intended   to   lure   additional   readers.   

Inevitably,   the  question   arose   anew:   would   a   paywall   make   sense?   Surely   the   paper   

could   take   monetary  advantage   of   its   ballooning   online   readership?   In   early   2009,   

Publisher   Arthur   Sulzberger   Jr.  launched  an  investigation  into  another  paywall.  For  the  next  

year,  Times  Company  leaders  from  the  business,  editorial  and  technology  departments  met  

repeatedly  to  review  the  options.     

There  were  numerous  models,  from  the  Wall  Street  Journal  to  the  Financial  Times  (FT).  

At  the   same   time,   comparable   publications   such   as   the   Washington   Post   and   the   Guardian   

(UK)  emphatically  rejected  a  paywall  solution.  Inside  the  Times,  support  and  opposition  to  the  

project  came  from  unexpected  quarters.  Some  IT  staff  did  not  want  a  paywall;  some  on  the  

editorial  side  thought   it   worth   another   try.   The   business   managers   just   wanted   to   arrest   

the   steep   decline   in  revenues.     

By  the  fall  of  2009,  Sulzberger  felt  the  time  had  come  to  make  a  decision.  That  October,  

leaders  from  the  business,  editorial  and  website  operations  assembled.  All  present,  whether  

for  or  against  a  paywall,  worried  about  taking  an  expensive  step  with  an  uncertain  outcome.  

Would  a  paywall,   no   matter   how   permeable,   stifle   website   traffic   and   alienate   the   next   

generation   of  readers?   Would   enough   readers   be   willing   to   pay   for   something   previously   

free?   Would   the  enormous   technical   effort   required   mean   missed   opportunities   to   develop   

other   money----earning  products?  Yet  if  the  Times  didn’t  find  another  source  of  income  soon,  

there  was  the  specter  of  more  cuts  in  the  newsroom.   

NYTimes  business   

Newspapers  historically  had  two  distinct  revenue  streams:  advertising  and  circulation.  

A  common   split   was   80   percent   advertising   and   20   percent   circulation.   This   revenue   

model  supported   investment   in   reporting,   kept   subscription   and   newsstand   prices   low,   

and   generated  healthy  profits.2  The  New  York  Times  was  no  exception.  Founded  in  1851,  it  

was  acquired  in  1896  by  Adolph   S.   Ochs.   Two   years   later,   Ochs   lowered   the   price   to   1   

cent,   which   tripled   circulation   to  76,000  within  a  year,  which,  in  turn,  increased  advertising  

revenue.    For  much  of  the  20th  century,  the  Times  was  widely  considered  the  paper  of  record  

for  the  United   States.   As   of   2009,   it   had   garnered   101   Pulitzer   prizes,   more   than   any   

                                                           

1 Richard Perez-Pena, “US Newspaper Circulation Falls 10%,” New York Times, October 26, 2009. See: 

http://www.nytimes.com/2009/10/27/business/media/27audit.html  
2 Suzanne M. Kirchhoff, "The U.S. Newspaper Industry in Transition," Congressional Research Service, 

September 9, 2010. See: http://digitalcommons.ilr.cornell.edu/key_workplace/634/  



Salvation or Mirage?  _______________________________________________________CSJ----14----0054.0   

 

 

          

      3     

other   news  organization.  In  1992,  Arthur  Ochs  Sulzberger  Jr.,  great  grandson  of  Adolph  S.  

Ochs,  was  named  publisher.3  

In  1979,  the  Newspaper  Association  of  America  counted  1,763  daily  newspapers  in  the  

US.  Over   the   next   15   years,   that   count   fell   steadily,   reaching   1,548   in   1994.   Meanwhile,   

newspaper  circulation  began  a  steady  decline  a  few  years  later,  falling  from  63  million  

subscribers  in  1987  to 59.3  million  in  1994.  Sunday  circulation  started  to  slide  in  1993,  and  

went  from  63  million  in  1993  to  62.3  million  in  1994.4  New  York  Times  circulation  began  to  

fall  near  the  end  of  this  period.  For  the  six  months  ending  in  March  1994,  weekday  circulation  

was  1.19  million,  down  from  1.23  million  the  year  before.  Sunday  circulation  went  to  1.77  

million  from  1.81  million  the  year  before.5   

Online   

Meanwhile,  a  new  medium  was  emerging.  The  Internet  began  as  Department  of  

Defense  project   ARPANET   when   computers   at   four   US   universities   were   connected   for   

the   first   time   in  1969.  People  began  to  refer  to  the  growing  network  as  the  Internet  in  1982.  

In  1989,  Tim  Berners---Lee  developed  the  World  Wide  Web  software  that  brought  an  easy---

-to----use  graphical  user  interface  to  the  Internet.  In  1993,  Mark  Andreeson  developed  Mosaic,  

a  user–friendly  web  browser.6   

On   January   19,   1994,   the   Palo   Alto   Weekly   became   the   first   newspaper   to   publish   

a   full  version   of   its   editorial   content   on   the   web.7   Less   than   two   years   later,   in   

November   1995,   230  newspapers  were  on  the  Internet.  Another  45  papers  published  on  

private  networks  AOL,  prodigy  or  CompuServe,  and  another  38  were  published  on  online  

bulletin  board  systems.8     

First  foray.  By  this  time,  the  New  York  Times  was  well  into  planning  its  web  debut.  In  

June  1995,  it  hired  Martin  Nisenholtz  as  president  for  digital  ventures.  The  paper’s  strategic  

planning  department  had  come  up  with  three  possible  price  points  for  reader  access  to  a  

                                                           

3 William Glaberson, “8 of 10 Largest U.S. Papers Have Declines in Circulation,” New York Times, April 30, 1994, 

sec. Business. See: http://www.nytimes.com/1994/04/30/business/8-of-10-largest-us-papers-have-declines-

incirculation.html.  
4 Newspaper Association of America, “Newspaper Circulation Volume,” accessed April 14, 2014. See: 

http://www.naa.org/Trends-and-Numbers/Circulation-Volume/Newspaper-Circulation-Volume.aspx  
5 Glaberson, “8 of 10 Largest U.S. Papers Have Declines in Circulation.”   
6 “Internet Timeline | FactMonster.com,” accessed April 29, 2014, 

http//www.factmonster.com/ipka/A0193167.html  
7 “Timeline | Palo Alto Online |,” accessed April 16, 2014. See: 

http://www.paloaltoonline.com/about/palo_alto_online_timeline.php.  
8 “David Carlson’s Online Timeline - 1995-99,” accessed March 11, 2014. See: 

http://iml.jou.ufl.edu/carlson/1995s.shtml - 1995  



Salvation or Mirage?  _______________________________________________________CSJ----14----0054.0   

 

 

          

      4     

website.  At  that  point,   “there   was   no   free   scenario,”   says   Nisenholtz.9   The   company   was   

deciding   whether   to  charge  customers  to  the  new  site  $9.95,  $14.95,  or  $19.95  per  month.  

But  in  the  end,  the  NYTimes.com  team  decided  to  create  the  website  and  offer  it  

largely  for  free.  That  was  a  compromise.  Nisenholtz  and  his  team  of  developers,  in  order  to  

lure  advertisers,  wanted  to  offer  content  for  free.  But  “a  significant  group  of  people  here  …  

felt  that  we  ought  to  charge,”  he  says.  So  when  NYTimes.com  went  live  at  the  end  of  January  

1996,  it  was  free  inside  the  United  States,  while  customers  abroad  were  charged  $35  per  

month.  The  rationale  was  that  outside  the  US,  readers  couldn’t  get  the  New  York  Times,  so  if  

they  wanted  it  they  should  pay  for  it.     

WSJ.   The   Wall   Street   Journal   had   been   experimenting   with   an   online   edition   as   

well.   In  September  1995,  the  paper  launched  an  online  markets  news  update  dubbed  “Money  

&  Investing.”  Less   than   a   year   later,   on   April   29,   1996,   it   published   a   full   version   of   

the   paper   online.10   The  interactive  edition  at  first  was  free  of  charge,  but  in  January  1997,  

WSJ  added  a  “hard”  paywall  (zero  access  without  payment)  of  $49.95  per  year  for  non---

-print  subscribers,  and  $29  per  year  for  print   subscribers.   Over   the   next   18   months,   the   

Journal   steadily   gained   subscribers,   reaching  200,000  in  April  1998,  two  thirds  of  them  online-

---only.11  But  as  would  become  evident,  the  Journal  was   an   exception.   It   could   charge   

because   many   subscribers   wrote   off   the   cost   as   a   business  expense;  also,  its  print  

subscription  base,  at  two  million,  was  large.    

By  July  1998,  only  3,200  overseas  customers  had  subscribed  to  the  New  York  Times  

website.  “It  made  no  sense,  and  so  we  decided  on  Bastille  Day  in  1998  to  end  that,”  says  

Nisenholtz.  Over  the  next  few  years  a  handful  of  other  papers  experimented  with  paywalls,  

but  the  vast  majority  of  the  industry  continued  to  put  content  online  for  free.  Most  newspapers  

were  still  focused  on  the  print  product,  and  treated  the  website  as  a  secondary  place  to  put  

content.    

Early  adopters.  But  a  few  erected  paywalls.  In  March  2001,  a  new  online----only  

newspaper,  AllNovaScotia.com,  launched  with  a  paywall.  Like  the  Wall  Street  Journal,  it  focused  

on  business— regional   rather   than   national.   It   struggled   for   nearly   a   year,   had   weak   

subscription   sales,   and  stopped   publication   for   a   few   months   to   revamp.   In   February   

2002,   the   Web   publication  relaunched.  It  started  with  two  employees  and  grew  very  slowly  

as  subscriptions  increased.  

                                                           

9 Author’s interview with Martin Nisenholtz on December 12, 2013, in New York, NY. All further quotes from 

Nisenholtz, unless otherwise attributed, are from this interview.  
10 “WSJ.com,” accessed April 15, 2014, http://online.wsj.com/public/resources/documents/info-

wsjlookback06.html  
11 Janet Kornblum Staff Writer and CNET News, “WSJ Reaches Member Milestone - CNET News,” CNET, 

April 15, 1998. See: http://news.cnet.com/WSJ-reaches-member-milestone/2100-1023_3-

210214.html?tag=mncol.  



Salvation or Mirage?  _______________________________________________________CSJ----14----0054.0   

 

 

          

      5     

Other   experimenters   included   the   Albuquerque   Journal   which,   on   August   1,   2001,   

began  charging  $8   a  month  (or  $60  a  year)  for  online----only  subscriptions.  The  paper  had  

about  100,000  print  subscribers  and  had  maintained  a  free  website  since  1995.  The  website  

remained  free  for  print  subscribers   who   registered.   By   2003,   the   site   had   garnered   just   

under   2,000   subscriptions   and  35,000  print  subscribers  had  registered.12  In  2002,  the  Arkansas  

Democrat----Gazette,  which  had  nearly  200,000  print  subscribers,  began  charging  $5.95  a  month  

($59  a  year)  for  online----only  subscriptions.  It,  too,  had  a  very  modest  number  of  takers  in  

the  first  couple  of  years.13     

In   August   2003,   the   Los   Angeles   Times,   the   fourth----largest   newspaper   in   the   US,   

put   its  CalendarLive   section   behind   a   paywall,   charging   $4.95   a   month   or   $39.95   a   year   

for   non----print  subscribers.   The   section,   which   included   arts   and   culture   reviews   and   

events,   remained   free   for  print  subscribers  who  registered.  Six  months  later,  the  sign  up  

numbers  were  dismal:  15,000  print  subscribers  had  registered  and  3,674  non----subscribers  had  

paid.  The  paywall  reduced  the  number  of  site   users   to   18,694   from   a   high   of   729,000   

before   the   paywall,   a   97   percent   drop.   The   LA  Times  removed  the  paywall  in  May  2005.14 

Meanwhile,  early  in  2004  the  New  York  Times  held  a  meeting  about  subscription  revenue,  

says  Nisenholtz.  “There  was  a  sense  in  that  meeting  that  the  folks  at  the  newspaper  were  

anxious  to   start   to   charge   for   the   web,   because   it   seemed   to   be   getting   more   and   

more   difficult   to   sell  newspaper  subscriptions,”  he  recalls.  Indeed,  newspaper  circulation  

continued  to  shrink  annually.  In  2004,  the  Newspaper  Association  of  America  counted  1,457  

daily  newspapers  in  the  US,  down  from   1,548   in   1994.   Newspaper   circulation   had   fallen   

to   54.6   million   from   59.3   million   in   1994.  Sunday  circulation  stood  at  57.8  million,  down  

from  62.3  million  in  1994.   

Getting  serious  about  online       

As  2004  wore  on,  New  York  Times  executives  debated  whether  to  charge  for  the  website,  

but  most   of   the   discussion   was   on   the   business   side.   “The   discussion,   the   debate—and   

it   was   a  contentious  one—was  really  between  the  print  [business]  people  and  the  digital  

[business]  people”  says  Nisenholtz,  by  then  CEO  of  NYTimes  Digital.  The  print  business  staff  

were  afraid  that  the  free  website  was  cannibalizing  print  circulation,  and  so  wanted  to  charge  

for  the  website.  The  digital  side  wanted  to  keep  the  website  free  so  it  could  more  rapidly  

increase  readership,  which  translated  to  more  ad  revenue.   

                                                           

12 “OJR Article: From Free to Fee in 10 Easy Steps,” November 5, 2003.  See: 

http://www.ojr.org/ojr/business/1068080483.php  
13 Edit Staff, “The Arkansas Democrat-Gazette A Model For Newspaper Paywalls? Not Really,” Gigaom, May 

23, 2009, http://gigaom.com/2009/05/23/419-newspapers-and-the-paywall-maybe-the-arkansas-democrat-

gazette-isntthe/. Also Bret Schulte, “Against the Grain,” American Journalism Review, accessed April 23, 

2014, http://ajrarchive.org/article.asp?id=4859  
14 “Will Paid Content Work? Two Cautionary Tales from 2004,” Nieman Journalism Lab, February 10, 2009. See: 

http://www.niemanlab.org/2009/02/will-paid-content-work-two-cautionary-tales-from-2004/.  



Salvation or Mirage?  _______________________________________________________CSJ----14----0054.0   

 

 

          

      6     

Bill   Keller,   who   had   been   executive   editor   of   the   New   York   Times   since   July   

2003,   was  inclined   to   explore   a   paywall.   “My   feeling   was   we’ve   got   to   try   things,”   he   

says.15   Many   in   the  newsroom,  however,  “were  sort  of  agnostic  about  it,”  says  John  Geddes,  

then  one  of  two  managing  editors.16   Nisenholtz   opposed   charging   for   web   subscriptions.   “I   

thought   it   was   a   terrible   user  experience,”  he  remembers.  “At  that  time,  the  advertising  

business  was  growing  very,  very  rapidly  and  I  didn’t  want  to  do  anything  that  got  in  the  

way  of  our  growth.”   

Industry----wide,   advertising   revenue   was   a   bright   spot.   From   2003----04,   print   

advertising  revenues  had  increased  from  $44.9  to  $46.7  billion,  while  online  advertising  had  

gone  up  from  $1.2  to   $1.5   billion.17   But   traditionally,   newspapers   revenue   had   come   from   

both   advertising   and  subscriptions.  Sulzberger  decided  to  try  again  with  a  paywall.  

“Advertising  could  only  be  part  of  the  revenue  stream,”  he  observes.  It  was  also  critical  that  

the  Times  keep  testing  and  learning.  “If  you  always  do  what  you  always  did,  you’ll  always  

get  what  you  always  got,”  he  says,  quoting  former  Times  CEO  Russ  Lewis.   

In  late  2004,  the  Times  began  building  an  e-commerce  system  dubbed  TimesSelect.  

Under  the  “partial  paywall”  scheme,  news  would  remain  free,  but  the  opinion  pages  and  

archive  would  go  behind  a  paywall.  “The  logic,  very  simply,  was  that  opinion  pages  were  

the  most  differentiated  content   that   the   Times   has.   [Columnist]   Tom   Friedman   only   writes   

for   the   New   York   Times,   he  doesn’t  write  for  anyone  else,”  observes  Nisenholtz.       

Gail  Collins,  editorial  page  editor  at  the  time,  and  Andy  Rosenthal,  deputy  editorial  

page  editor  since  2003,  were  not  involved  in  the  decision.  “By  the  time  I  got  engaged,  it  was  

Gail  telling  me  that  a  decision  had  been  made  to  try  to  charge  for  part  of  the  paper,”  recalls  

Rosenthal.18  “And  that  they  had  selected  the  opinion  section,  specifically  the  columnists,  for  

this  experiment.”   

Online  Newsroom.  Meanwhile,  Keller  was  aware  that  online  journalism  was  becoming  

more  prevalent.  Yet  the  structure  of  the  Times  did  not  reflect  this.  In  2005,  the  digital  newsroom  

was  “an  orphan,”  he  says.  The  operation  was  housed  in  a  separate  building  and  it  was  tiny.  

This  affected  morale,  says  Keller.  “Everybody  in  it  felt  like  second----class  citizens,  and  although  

we  tried  to  sort  of  pat  them  on  heads  and  assure  them  they  weren’t,  the  fact  is  they  were.”     

Martin   [Nisenholtz]   used   to   refer   to   it   as   newspaper.com   in   a   

sort   of  disparaging  way.  And  pretty  much  all  newspapers  were  that  

                                                           

15 Author's interview with Bill Keller, January 21, 2014, in New York, NY. All further quotes from Keller, unless 

otherwise attributed, are from this interview.  
16 Author's interview with John Geddes, January 23, 2014, in New York, NY. All further quotes from Geddes, 

unless otherwise attributed, are from this interview.  
17 Rick Edmonds, “Newspapers: By the Numbers | State of the Media,” May 7, 2013. See: 

http://stateofthemedia.org/2013/newspapers-stabilizing-but-still-threatened/newspapers-by-the-numbers/ 
18 Author's telephone interview with Andy Rosenthal, February 13, 2014. All further quotes from Rosenthal, 

unless otherwise attributed, are from this interview.  

http://stateofthemedia.org/2013/newspapers-stabilizing-but-still-threatened/newspapers-by-the-numbers/


Salvation or Mirage?  _______________________________________________________CSJ----14----0054.0   

 

 

          

      7     

way  in  2005.  The   Web   was   a   place   that   you   put   your   newspaper   

when   you   were  finished  making  your  newspaper.  It  was  not  a  venue  

for  creating  news.  It  was   not   a   first   place   to   put   your   news.   It   

was   an   afterthought.   And   it  dawned  on  me  from  spending  some  

time  with  the  people  in  digital  that  that  was  not  going  to  be  

sustainable.  [If]  at  some  point  print  was  going  to  go   away,   then   

everybody   ought   to   be   familiar   with   and   skilled   in   the  practices  

of  digital  journalism.     

On  May  27,  2005,  Keller  wrote  a  10----page  memo  to  Times  Publisher  Sulzberger,  CEO  

Janet  Robinson  and  Nisenholtz  proposing  to  integrate  the  separate  newsrooms.  To  shift  NYT  

journalism  from   print   to   digital   was   a   “central   challenge”   that   required   physically   

merging   the   two  newsrooms.  “This  may  be  difficult  politically,  and  it  presents  a  variety  of  

logistical  problems…  But  I  believe  it  is  doable,  and  that  it  is  imperative  we  try,”  Keller  wrote.  

The  paper  was  slated  to  move  into   a   new   building   in   2007.   Keller   said   it   should   “seize   

the   moment   to   combine   the   two  newsrooms,   and   build   an   editorial   infrastructure   to   

create   journalism   with   the   online   user   in  mind.”  He  concluded:     

If   we   harness   the   creativity   of   the   newsroom,   we   can   move   both   

our  journalism   and   our   revenue----generation   online,   and   we   can   

make   a  profitable  venture  of  it.  I  don’t  see  that  we  have  any  realistic  

choice  but  to  bet  on  that.   

As  it  turned  out,  everyone  agreed.  “While  I  feel  sheepish  about  the  kind  of  

revolutionary  tone  of  my  memo,  I  feel  a  certain  amount  of  justified  pride  that  ahead  of  a  lot  

of  other  people,  we  agreed   that   we   had   to   do   that,”   says   Keller.   He   tapped   Assistant   

Managing   Editor   Jonathan  Landman,   who   had   been   at   the   Times   since   1987   and   had   

previously   established   a   computer---assisted  reporting  unit,  to  manage  the  integration  of  the  

print  and  Web  newsrooms.    

In  September  2005,  Landman  was  named  deputy  managing  editor  for  digital  journalism.  

Another  Times  veteran,  Rich  Meislin,  became  associate  managing  editor.  Meislin  had  started  

at  the  Times   in   1975   as   a   copy   boy,   within   a   few   weeks   became   Abe   Rosenthal’s   

personal   news   clerk,  served  many  roles  on  the  print  side  including  bureau  chief  in  Mexico,  

and  had  been  editor----in----chief  of   New   York   Times   Digital   from   1998----2001   before   moving   

back   to   the   print   side   as   editor   of  Technology  News.   

TimesSelect   

On  September  19,  2005,  the  paper  launched  TimesSelect,  which  put  its  columnists  

behind  a  paywall  of  $7.95  per  month,  or  $49.95  per  year.  Subscribers  also  got  100  articles  per  

month  from  the  Times  archive  back  to  1851,  and  early  access  to  Sunday  Times  articles.  It  had  

taken  nearly  a  year  of  development   time   to   build   the   paywall,   “pretty   much   to   the   

exclusion   of   other   product  development,”   says   Meislin,   who   had   moved   into   his   new   



Salvation or Mirage?  _______________________________________________________CSJ----14----0054.0   

 

 

          

      8     

role   a   few   days   earlier.19   The   key  questions  before  the  launch  were  “would  people  actually  

pay  for  it,  and  was  the  package  right?”  It  did  not  go  smoothly.  “Trying  to  sign  on  to  

TimesSelect  was  a  challenge,”  says  Meislin.  For  the  first  few  days,  there  were  more  customer  

service  calls  than  subscriptions.     

After  the  initial  bumps,  TimesSelect  enjoyed  some  success,  attracting  135,000  subscribers  

by  the  end  of  November  2005.  But  the  columnists  behind  the  wall  didn’t  like  it,  and  with  

good  reason—a   sizeable   part   of   their   audience   evaporated.   Readership   for   columnists   like   

Maureen  Dowd   and   Paul   Krugman   plummeted   by   70   or   80   percent,   says   Rosenthal.   “It   

was   really  devastating.  And  the  columnists  hated  it  from  day  one,  just  hated  it,  because  they  

felt  that  it  took  them  out  of  the  discussion.”  Splitting  off  a  portion  of  the  paper  to  go  behind  

a  paywall  also  went  against  a  long----held  tenet  of  the  Times—that  the  whole  was  greater  than  

the  sum  of  its  parts,    says  Rosenthal.  “It  diminishes  the  entire  New  York  Times  to  delete  a  

portion  of  it,”  he  says.  But  that’s  what  TimesSelect  did.   

TimesSelect  did  spur  improvement  of  the  online  opinion  section.  “We  asked  for  money  

to  invest  in  making  this  a  good  product,  and  they  gave  it  to  us,”  says  Rosenthal.     

Of  course,  I  asked  for  about  half  of  what  I  should  have  asked  for.  

That’s  a  classic  beginner’s  mistake.  But  we  got  editors  and  we  got  

money  to  create  new  features  for  TimesSelect,  and  that  was  really  

where  the  whole  online  op----ed  report  was  born.   

But   the   part----paid,   part----free   site   isolated   the   columnists   and   caused   tension   

all   around.  “There  was  a  great  deal  of  hostility  in  the  rest  of  the  website  toward  the  

TimesSelect  experiment,”  recalls  Rosenthal.     

Any   innovation   that   came   up   was   kept   out   of   TimesSelect   because   

the  emphasis  at  the  time  was  to  make  the  website  for  the  free  audience  

as  big  as  we  possibly  could.  Anything  that  helped  TimesSelect  was  

automatically  seen  as  a  drag  on  the  free  side,  and  it  just  got  worse  

and  worse.   

Meanwhile,  the  Times  continued  to  build  up  its  digital  side.  In  May  2006,  it  tapped  

Vivian  Schiller,  general  manager  of  the  Discovery  Times  Channel,  a  joint  venture  of  the  New  

York  Times  and  Discovery  Communications,  to  be  general  manager  of  New  York  Times  Digital.    

Plateau.  But  TimesSelect’s  growth  quickly  leveled  off.  After  signing  up  the  initial  135,000  

subscribers,  there  were  only  65,000  more  over  the  next  year,  and  less  than  30,000  new  

subscribers  the   year   after.   “It   became   pretty   clear   pretty   early   that   it   plateaued   very   

fast,”   says   Keller.   “It  wasn’t   going   to   be   the   salvation   of   the   company.”   But   it   was   

                                                           

19 Author's interview with Rich Meislin, February 13, 2014, in New York, NY. All further quotes from Meslin 

unless otherwise attributed, are from this interview.  



Salvation or Mirage?  _______________________________________________________CSJ----14----0054.0   

 

 

          

      9     

adding   about   $10   million   to   the  bottom   line.   The   business   plan   for   2008   predicted   an   

even   smaller   increase   in   sign----ups,   says  Rosenthal,  by  this  time  editorial  page  editor.    

Rosenthal   argued   that   it   was   time   to   end   the   experiment.   “They   asked   us   how   

many  readers  do  we  want,  and  we  said  we  want  all  of  them.  We  want  our  readership  back,”  

he  says.  Meanwhile,  Landman  and  others  on  the  digital  side  objected  to  TimesSelect  because  

the  paywall  was  cutting  off  potential  readers  and  limiting  the  website’s  growth.    “I  thought  

our  job  at  that  point  was  to  make  the  [Times’s  web  presence]  grow,”  says  Landman.  The  

opinion  pages  were  popular,  and  “cutting  off  a  generation  that  had  gotten  used  to  getting  it  

for  free  was  probably  not  a  good  idea.”20  

After   the   2008   business   plan   came   out,   Rosenthal   and   Landman   went   to   an   

Indian  restaurant  to  talk.  “There  was  a  certain  amount  of  tension  between  us,”  recalls  Rosenthal,  

“but  we  had  a  common  goal,  which  was  to  make  the  TimesSelect  experiment  stop.  We  had  

different  reasons  for  wanting  to  do  it,  but  we  both  felt  that  it  was  hurting  way  more  than  

helping.”  The  new  general  manager   for   digital,   Schiller,   had   come   to   the   same   conclusion,   

but   for   different   reasons.   The  paywall   was   holding   back   website   growth   at   a   period   of   

rapid   advertising   growth.   Online  advertising  had  grown  from  $1.5  billion  in  2004  to  $2.7  

billion  in  2006.  TimesSelect,  she  says,  “was  holding  back  our  ability  to  scale  the  network”  and  

take  advantage  of  search  on  the  web.     

You  had  this  kind  of  perfect  storm  of  us  not  being  able  to  scale  at  a  

time  where   everybody   was   competing   with   raw   numbers,   which   

is   what  advertisers  were  looking  for.  [The  paid  areas  of  NYTimes.com  

were]  shut  off   from   being   crawled   by   Google.   Maureen   Dowd—

all   the   [opinion]  writers—were   cut   off   from   large   audiences.   Tom   

Friedman   was   an  incredibly   hot   commodity   at   the   time   with   The   

World   is   Flat.   He   was  talking   about   kids   in   Bangalore,   [but]   

nobody   overseas   could   read   his  pieces.  So  these  were  a  lot  of  the  

conditions  that  led  us  to  rethink  it.   

The  Times  lifted  the  TimesSelect  paywall  on  September  18,  2007—just  two  years  after  

its launch.  Fortunately,  the  developers  had  built  the   paywall  to  make  removal  relatively  easy,  

says  Meislin.  Website  traffic  “shot  way  up,  which  is  exactly  what  we  wanted  to  happen,”  says  

Schiller.  Unique  visitors  went  from  12  million  a  day  to  nearly  20  million  a  day.     

Still,  many  at  the  Times  continued  to  think  about  how  to  eventually  make  a  paywall  

work. Recalls  Schiller:   

The  drumbeat  had  been  there  from  the  beginning—so  deeply  rooted  

in  the  New  York  Times—that   we   are   paid   for   our   content   in   two   

ways.   We   are  paid   by   advertisers,   and   we   are   paid   by   readers.   

                                                           

20 Author’s telephone interview with Jonathan Landman on December 17, 2013. All further quotes from 

Landman, unless otherwise attributed, are from this interview.  



Salvation or Mirage?  _______________________________________________________CSJ----14----0054.0   

 

 

          

      10     

And   so   I   think   it   was  always  uncomfortable  inside  the  New  York  

Times  that  we  were  being  paid  by  advertisers  but  we  were  not  being  

paid  by  readers.  What  does  that  say  about  training  the  audience,  so  

to  speak,  about  the  value  of  what  we  do?  That  never  went  away.     

The  important  lesson  learned  from  TimesSelect,  says  Sulzberger,  was  that  “there  were  people  

who  would  pay.”21   

First----ever  staff  cuts     

Meanwhile,  the  steady  national  decline  in  newspapers  and  circulation  picked  up  speed.  

In  2007,  the  Newspaper  Association  of  America  counted  1,387  newspapers,  down  from  1,457  

in  2004.  Over  the  same  period,  weekday  circulation  had  fallen  to  50.7  million  from  54.6  million,  

with  the  steepest   decline   in   2007—3.6   percent.   Sunday   circulation   had   fallen   to   51.2   

million   from   57.8  million,   with   a   4.6   drop   in   2007   alone.   Print   advertising,   which   

encouragingly   rose   from   $46.7  billion  in  2004  to  $47.4  billion  in  2005,  had  reversed  direction,  

dropping  to  $46.6  billion  in  2006  and  more  steeply  in  2007  to  $42.2  billion.    

The  New  York  Times’  circulation  remained  stronger  than  most,  but  began  to  fall  in  

2006;  in  2007,  weekday  circulation  dropped  1.9  percent  and  Sunday  circulation  3.4  percent.22  

The  Times  was  initially  able  to  buffer  the  decline  by  raising  the  print  price.  “Circulation  

revenues  were  going  up  as  we  raised  the  price  and  our  readers  thought  it  was  worth  it,”  

says  Keller.  “But  I  think  everybody  realized  that  we  needed  to  do  something.”  

In  spring  2008,  the  losses  had  become  unsustainable.  In  early  March,  Keller  announced  

that  the  newsroom  would  lose  about  100  jobs—the  first  time  in  its  history  that  the  paper  had  

laid  off  journalists.  A  voluntary  buyout  period  would  last  until  April  22.  If  the  Times  didn’t  

get  100  takers,  there  would  be  layoffs.  “It  was  horrible,”  says  Geddes.    “Nobody  doubted  that  

it  had  to  be  done.  But  it  was  still  hard,  because  it  had  never  been  done  before.”  Meislin  was  

among  those  who  took  a  buyout.  

On   May   7,   Keller   sent   a   memo   to   the   newsroom   reporting   that   fewer   than   100   

had  volunteered  for  the  buyout,  so  there  had  also  been  some  layoffs.  News  reports  put  the  

number  of  layoffs  between  15  and  20.23  “We  hope  that  the  worst  is  now  behind  us…  our  plan  

from  the  outset  was   to   move   through   this   difficult   process   as   quickly   as   possible   so   we   

do   not   spend   a   year  bleeding  from  serial  cuts,”  Keller  wrote.24 

                                                           

21 Author’s interview with Arthur Sulzberger, Jr., on January 21, 2014, in New York, NY. All further quotes from 

Sulzberger, unless otherwise attributed, are from this interview.  
22 Richard Perez-Pena, “Newspaper Circulation in Steep Slide Across Nation,” New York Times, May 1, 2007, sec. 

Business / Media & Advertising. See: http://www.nytimes.com/2007/05/01/business/media/01paper.html  
23 Richard Pérez-Peña, “New York Times Moves to Trim 100 in Newsroom,” New York Times, October 20, 2009, 

sec. Business / Media & Advertising. See: http://www.nytimes.com/2009/10/20/business/media/20times.html.  
24 John Koblin, “Layoffs at the Times; Keller Says ‘We Hope the Worst Is Behind Us,’” New York Observer, May 

7, 2008. See: http://observer.com/2008/05/layoffs-at-the-itimesi-keller-says-we-hope-the-worst-is-behind-us/ 



Salvation or Mirage?  _______________________________________________________CSJ----14----0054.0   

 

 

          

      11     

Advertising  cliff.  But  it  wasn’t  over.  A  deep  and  wide  recession  hit  the  global  economy  

in  2008.  As  circulation  continued  to  decline,  print  advertising  fell  off  a  cliff,  dropping  to  $34.7  

billion  in  2008.  Even  online  advertising,  which  had  hit  a  high  of  $3.2  billion  in  2007,  dipped  

to  $3.1  billion.  “Everything  can  be  divided  into  before  that  recession  and  after  that  recession,”  

says  Nisenholtz,  who  was  by  then  chief  digital  officer  for  the  Times  Company.  The  Times  had  

become  the  largest  newspaper  website  in  the  world  2001,  and  advertising  growth  at  the  Times  

had  been  double  digits  from  2002  until  2008.  At  the  end  of  2008,  “the  world  kind  of  collapsed,”  

he  says.   

The   entire   advertising   business   tanked,   and,   not   only   did   the   

print  advertising  fall  off  the  side  of  the  earth,  but  the  digital  did  too.  

And  that  was  a  wake----up  call,  particularly  for  Arthur  [Sulzberger],  

who  is  looking  at  the  business  over  the  long----term.  You  needed  a  

second  revenue  stream  to  smooth  out  that  incredibly  cyclical  

advertising  stream,  which  by  the  way  hadn''t   been   as   downwardly   

cyclical   as   it   was   then   since   the   Great  Depression,  so  it  was  really  

bad.25 

It  was  clear  that  ad  markets  were  no  longer  reliable.  When  the  digital  advertising  

market  dropped,  the  Times  was  already  grappling  with  challenges  on  the  print  side.  “As  you  

started  to  look  out  a  couple  of  years  at  the  financials,  you  said,  okay,  where  is  the  revenue  

going  to  come  from?”  says  Sulzberger.  In  January  2009,  the  New  York  Times  Company  borrowed  

$250  million  from  Mexican  telecommunications  billionaire  Carlos  Slim  at  14  percent  interest.26  

Employees  took  a  five  percent  pay  cut  to  forestall  further  staff  reductions.27     

Bright  spot.    NYTimes.com  traffic  was  the  one  bright  spot,  with  growing  traffic  and  

regular  new   products.   In   July   2008,   the   Times   had   released   the   first   version   of   an   

iPhone   app   and  announced   a   strategic   relationship   with   the   professional   social   media   

website,   LinkedIn.   In  September,   it   had   launched   its   own   social   network,   TimesPeople,   

and   had   put   up   its   first   live  streaming   video:   the   September   26,   2008,   presidential   

debate.28   By   September   2008,   the   site  averaged  19.2  million  unique  visitors  a  month.   

Some  on  the  business  side,  including  CEO  Robinson,  said  it  was  time  again  to  take  a  

good,  hard  look  at  a  paywall.  “And  we  did,”  says  Sulzberger.   

Can  we  make  online  pay?     

                                                           
25 Author’s telephone interview with Martin Nisenholtz on March 3, 2014. 
26 Eric Dash, “Mexican Billionaire Invests in Times Company,” New York Times, January 19, 2009. See: 

http://www.nytimes.com/2009/01/20/business/media/20times.html  
27 Richard Pérez-Peña, “New York Times Moves to Trim 100 in Newsroom,” New York Times, October 20, 2009, 

sec. Business / Media & Advertising. See: http://www.nytimes.com/2009/10/20/business/media/20times.html  
28 The New York Times Company: Our History, at http://www.nytco.com/who-we-are/culture/our-history/  



Salvation or Mirage?  _______________________________________________________CSJ----14----0054.0   

 

 

          

      12     

This  time,  Sulzberger  engaged  many  people  in  the  discussion.  In  early  2009,  he  kicked  

off  a  wide----ranging  internal  investigation  into  how  to  generate  revenue  from  NYTimes.com.  

In  February,  a  steering  committee  began  to  meet  regularly  and  the  newsroom  hosted  a  series  

of  brainstorming  lunches.  On  March  30,  Sulzberger  and  Nisenholtz  went  on  a  five----day  trip  

to  meet  with  business  leaders   on   the   West   Coast   including   executives   at   Google   and   

Amazon.   The   company   also  commissioned  outside  consultants,  including  McKinsey  &  Co.,  

to  do  research,  says  Keller.   

The   brainstorming   lunches   ensured   that   people   from   the   newsroom   were   part   of   

the  discussion.  “While  we  honor  and  respect  the  separation  of  the  people  who  make  the  

money  and  the  people  who  make  the  news,  we  had  to  have  the  newsroom  involved,”  says  

Keller.  “One  lesson  of  TimesSelect  was  that  the  design  of  it  was  not  inclusive.  One  of  the  

reasons  the  columnists  were  upset  was  that  they  hadn’t  been  in  on  the  decision  in  the  first  

place.”     

The  eight  lunch  meetings  ran  from  February  3  to  July  27.  Masthead  editors  met  with  

a  new  group   of   one   or   two   dozen   newsroom   staffers   each   time.   Ways   to   generate   

revenue   from   web  content   was   a   major   focus;   charging   for   apps,   a   membership   model,   

or   donations   got   frequent  mentions.   Several   newsroom   staffers   suggested   that   the   Times   

consider   micro----payments,   asking  customers   to   make   very   small   payments—on   the   order   

of   a   few   cents—for   each   article   read.  Science  writer  Ken  Chang  even  prepared  a  detailed  

presentation  on  the  micro----payments  model.   

During   the   first   lunch   on   February   3,   a   newsroom   staffer   pointed   out   some   

interesting  math:  the  New  York  Times  website  averaged  20  million  unique  visitors  a  month.  Of  

those  20  million,  three   million   generated   60   percent   of   the   traffic.   A   dollar   per   month   

from   each   unique   visitor  would   generate   $20   million,   but   $10   per   month   from   the   more   

dedicated   group   of   users   would  generate  $30  million.   

Intense   debate.   The   internal   debate   about   reinstating   a   paywall   was   intense.   Many   

print  editors,  afraid  that  the  website  was  cannibalizing  print  readership  and  given  the  global  

economic  crisis,  thought  the  Times  should  try  a  paywall  again.  “The  world  had  changed,”  says  

Geddes.  “We  needed  the  money.”  Keller  wanted  to  find  a  pay  model  that  worked,  for  two  

reasons.  “What  we  do  is  distinctive  and  important,  and  readers  value  it.  Therefore,  just  as  a  

philosophical  matter,  they  should   pay   for   it   and   we   should   charge   for   it   to   send   the   

message   that   it   is   different   from  commodity  news,”  he  says.   

We  were  something  pretty  extraordinary  and  our  readers  knew  it,  

which  is  why  they  were  so  loyal.  A  corollary  to  that  was  the  Times  

had  always  had  two  revenue  sources,  circulation  and  advertising.  And  

that  had  seen  the  company  through  some  hard  times  in  the  past.  

When  one  pedal  was  not   performing,   you   pressed   on   the   other   

pedal.   So   the   idea   that   we   at  least   carry   that   principle   over   to   

the   digital   side   seemed   to   make   great  sense.   



Salvation or Mirage?  _______________________________________________________CSJ----14----0054.0   

 

 

          

      13     

But  many  on  the  digital  side  argued  that  a  paywall  would  decrease  the  reach  of  the  

Times,  retard   website   growth   and   divert   resources   from   future   products   like   apps   that   

could   provide  readers   with   new   services   and   generate   revenue.   Building   infrastructure   

for   the   paywall   meant  integrating   existing   print   and   digital   systems   and   building   e---

-commerce   system   software.   This  would   commandeer   most   of   the   paper’s   IT   resources   

for   a   year,   meaning   that   the   digital   side  would  have  to  pull  back  on  exploring  other  

avenues  for  new  revenue.     

TimesSelect  didn’t  provide  a  clear  lesson,  either.  For  those  who  favored  a  pay  model,  

it  was  proof  that  people  would  pay.  For  those  who  did  not,  it  was  proof  that  a  pay  model  

would  fail.  “It   provided   great   ammunition   for   the   people   who   wanted   to   argue   that   a   

pay   model   was   a  mistake.   And   there   were   lots   of   those   people   inside—smart,   reasonable,   

thoughtful   people,   not  reactionaries”  says  Keller.  Landman  was  “the  articulator  of  the  

misgivings  from  the  web  people,”  he  adds.  “Nisenholtz  was  the  main  skeptic  on  the  corporate  

side.”    

They   had   good   company   outside   the   building.   Many   newspapers   had   misgivings   

about  charging  for  content,  notably  the  Guardian  and  the  Washington  Post.  CEO  Don  Graham  

refused  to  create  a  paywall,  noting  that  90  percent  of  Post  readers  were  outside  the  newspaper’s  

geographic  distribution  area  so  it  could  not  link  Web  access  to  paper  subscriptions  as  many  

publications  did.  He   also   felt   a   fee   would   restrict   the   Post’s   influence,   which   he   wanted   

as   wide   as   possible.   The  Post’s  website  general  manager,  Goli  Sheikholeslami,  told  executives  

at  a  October  2009  newspaper  conference   that   too   few   readers   would   be   willing   to   pay   

for   online   newspaper   content   to   make  selling  it  viable.29   

Models.  At  the  Times,  the  steering  committee  looked  at  a  variety  of  pay  models,  says  

Keller,  “including  some  that  were  completely  alien  to  the  company.”  These  included  ones  

used  by  outfits  like   Weight   Watchers,   National   Geographic,   and   Consumer   Reports   as   well   

as   the   few   successful  newspaper  paywalls.  The  idea  was  to  get  a  sense  of  who  was  able  to  

charge  for  content  and  why,  and   to   see   what   the   Times   could   learn   from   them,   says   

Denise   Warren,   general   manager   of  NYTimes.com.30   

The   newspaper   models   included   the   Wall   Street   Journal,   and   the   Financial   Times,   

a   UK  business   paper   that   had   launched   a   metered   paywall   in   October   2007.   The   

metered   paywall  allowed  free  access  to  five  stories  per  month,  or  30  per  month  to  those  who  

                                                           

29 “Pay Walls Never May Come at Some Papers,” Newsosaur, November 3, 2009, See: 

http://newsosaur.blogspot.com/2009/11/pay-walls-never-may-come-at-some-papers.html. Also “How to 

Make Money in News: New Business Models for the 21st Century,” Shorenstein Center on Media, Politics 

and Public Policy, Harvard University, October 29, 2009. See: http://shorensteincenter.org/2009/10/executive-

sessiondiscusses-new-business-models-for-news/  
30 Author's interview with Denise Warren, February 13, 2014, in New York, NY. All further quotes from Warren 

unless otherwise attributed, are from this interview.  



Salvation or Mirage?  _______________________________________________________CSJ----14----0054.0   

 

 

          

      14     

registered,  charging  only   heavier   users.31   Looking   at   all   the   models   was   “like   investigative   

journalism—you’re   just  exploring   and   you   don’t   know   what   you   are   going   to   find   out,”   

says   Warren.   The   committee  considered  dividing  the  paper  into  component  parts  and  selling  

the  more  popular  sections,  similar  to  TimesSelect;  a  donations  model  like  National  Public  

Radio;  and  “at  least  in  passing,  the  question  of  whether  we  should  approach  philanthropic  

organizations  and  whether  you  could  actually  have  a  for----profit  business  that  in  some  way  

capitalized  on  the  goodwill  of  foundations,”  Keller  says.  

NYT  business  executives  took  a  detailed  look  at  micropayments,  but  concluded  that  

they  would   not   generate   sufficient   revenue   and   would   be   difficult   to   administer.   The   

company   also  investigated   the   membership   model—providing   extras   for   paying   subscribers.   

But   it   didn’t   test  well,  says  Nisenholtz.  If  people  felt  the  core  product  of  the  New  York  Times  

wasn’t  worth  paying  for,  apparently  they  wouldn’t  pay  for  extras,  either.  

It  became  clear  that  if  the  Times  was  going  to  charge,  it  had  to  be  some  kind  of  

paywall  that  required   people   to   pay   for   regular   Times   content.   The   paywall   used   by   the   

Wall   Street   Journal,  Consumer   Reports,   and   some   newspapers—a   hard   wall   that   prevented   

all   nonpaying   customers  from   going   to   all   or   part   of   a   website—was   quickly   ruled   out   

because   of   the   TimesSelect  experience.   “A   hard   wall   would   have   completely   destroyed   

the   ad   revenue   machine,”   says Warren.     

The  FT’s  metered  paywall  was  different  because  it  allowed  anyone  to  read  a  set  

number  of  stories  per  month  before  shutting  them  out,  and  it  allowed  access  through  a  search  

engine.  This  had   worked   for   the   FT,   which   garnered   101,000   subscribers   in   2007   and   

117,000   in   2008   at   a  relatively  high  subscription  price  of  around  $300  per  year. 32  But  many  

remained  skeptical  that  the  FT  model  could  translate  for  the  Times  audience  because,  like  the  

WSJ,  the  FT  had  a  specialized  business  audience.  Keller  explains:   

A  lot  of  us  felt  the  same  way  about  the  FT  that  we  felt  about  the  

Journal— that   it’s   a   specialized   publication.   It   goes   to   people   who   

expense   their  subscription.   It’s   bankers   and   business   executives   and   

CEOs   and   corner  office  guys.  It  is  not  the  newspaper  for  the  masses  

or  even  for  the  educated  masses.  It’s  a  very  specialized  publication.  

So  you  can’t  emulate  them.   

The  steering  committee  started  to  talk  about  what  should  remain  free.  It  made  a  

distinction  between  a  hard  paywall  and  one  that  both  allowed  a  certain  number  of  stories  per  

month,  and  was  flexible  enough  to  allow  readers  linking  in  via  blogs  or  search  engines  to  

read  the  Times  for  free,  says  Keller.   

                                                           

31 “Financial Times Frees Some Of Its Content, Sort Of | Techdirt,” Techdirt, October 2, 2007. See: 

https://www.techdirt.com/articles/20071001/160203.shtml.  
32 Eric Pfanner, “The Paper That Doesn’t Want to Be Free,” New York Times, August 17, 2009, sec. Business / 

Media & Advertising. See: http://www.nytimes.com/2009/08/17/business/media/17ft.html.  



Salvation or Mirage?  _______________________________________________________CSJ----14----0054.0   

 

 

          

      15     

It  dawned  on  me,  and  I  think  it  dawned  on  other  people  at  the  same  

time,  that  we  weren’t  talking  about  a  paywall.  We  were  talking  about  

a  kind  of  semi----permeable  membrane…  We  could  make  it  as  open  

as  we  wanted  and  we  could  calibrate.  If  we  weren’t  getting  the  

subscriptions  we  wanted,  we  could   [close   it]   a   little  bit   more.   And   

if   we   were   losing   traffic,   we   could  open   up   the   spigot   a   little   

bit.   So   that,   I   think,   was   the   intellectual  breakthrough.     

Once  the  steering  committee  realized  that  a  paywall  didn’t  have  to  be  like  an  iron  

curtain,  it  started  to  look  more  closely  at  the  Financial  Times  model.   

The  big  bet     

As  the  internal  debate  over  whether  to  implement  a  paywall  stretched  on,  the  economy  

continued   to   go   downhill,   and   the   future   of   the   entire   newspaper   industry   became   even   

more  uncertain.  On  May  6,  2009,  Senator  John  Kerry  convened  the  first  hearing  of  the  Senate  

Commerce, Science  and  Transportation  Committee’s  new  subcommittee  on  Communications,  

Technology  and  the  Internet.  In  introducing  the  hearing  on  the  future  of  journalism,  Kerry  

said  he  was  concerned  about  the  long----term  and  accelerating  trend  of  newspapers  losing  

daily  and  Sunday  readers.     

Kerry  pointed  out  that  the  New  York  Times  Company  was  valued  at  under  $800  

million,  less  than  the  company  had  paid  for  the  Boston  Globe  a  decade  and  a  half  before.  He  

mentioned  that  financier   Warren   Buffett   had   said   he   wouldn’t   invest   in   newspapers   at   

any   price.   He   cited   the  words  of  Joseph  Pulitzer  in  assessing  the  importance  of  newspapers:  

“a  Republic  and  its  press  will  rise   or   fall   together.”33   On   May   28,   executives   from   most   

major   newspapers   met   in   Chicago   to  discuss  options  for  building  a  business  model  for  the  

Internet.34   

That  same  day,  Bill  Keller  received  an  update—an  11----page  memo  titled  “Metered  

Model  Research   Update”—with   some   tentative   good   news.   The   Times   had   surveyed   a   

sample   of  NYTimes.com  users  to  determine  their  willingness  to  pay  at  different  price  points  

under  a  metered  paywall  scenario.  Preliminary  results  had  indicated  a  willingness  to  pay.  

They  had  finally  found  a  paywall  model  that  might  be  viable.     

But   problems   remained.   On   August   7,   a   specially----designated   Digital   Strategy   

Steering  Team  sent  a  seven----page  memo  with  a  10----page  “Metered  Model  Memo  Appendix”  

                                                           

33 “Hearing of the Communications, Technology and the Internet Subcommittee of the Senate Commerce, 

Science and Transportation Committee-The Future of Journalism-Public Statements-Project Vote Smart,” 

Project Vote Smart, May 6, 2009. See: http://votesmart.org/public-statement/422651/hearing-of-the-

communicationstechnology-and-the-internet-subcommittee-of-the-senate-commerce-science-and-

transportation-committee-thefuture-of-journalism - .Uw5PKIWhZqx.  
34 “The Chicago Meeting » Collections » Nieman Journalism Lab » Pushing to the Future of Journalism,” 

Nieman Journalism Lab, accessed April 28, 2014, http://www.niemanlab.org.  



Salvation or Mirage?  _______________________________________________________CSJ----14----0054.0   

 

 

          

      16     

to  the  Digital  Steering   Committee   that   summarized   research   on   the   metered   model   and   

was   designed   as   the  basis  for  a  “go,  no----go”  decision.  The  memo  concluded  that,  for  the  

metered  paywall  to  work,  there  had  to  be  enough  customers  willing  to  pay,  and  at  the  same  

time  site  traffic  had  to  be  preserved  to  prevent  a  loss  of  advertising  revenue.  For  the  quarter  

ending  March  2009,  the  New  York  Times  had  had  20.2  million  unique  visitors  and  690  million  

page  views.  One  of  the  main  reasons  for  paywall  failures,  including  TimesSelect,  was  that  

paywalls  held  down  site  traffic.  The  steering  committee  went  through  an  exercise  that  showed  

just  how  fraught  the  decision  was,  says  General  Manager  Warren:   “Because,   depending   upon   

what   you   believed,   you   could   really   construct   a   very  legitimate  case  that  this  was  the  

worst  thing  we  could  ever  do.”     

Models?   By   2009,   some   two   dozen   newspapers   had   experimented   with   paywalls,   

and   at  least   half   had   failed,   says   Tara   McMeekin,   editor----in----chief   of   News   &   Tech,   

which   published   a  North   American   paywall   list.35   Meanwhile,   the   economic   outlook   for   

newspapers   looked  increasingly  grim.  In  the  six  months  ending  September  30,  2009,  weekday  

sales  were  down  by  10.6  percent  and  Sunday  sales  by  7.5  percent.  The  industry  was  selling  

fewer  papers  than  at  any  time  since  the  1940s.     

For  its  part,  New  York  Times  weekday  circulation  by  September  2009  had  fallen  yet  

again-------by  7.3  percent,  dipping  under  one  million  for  the  first  time  since  the  1980s.36  These  

results  drove  plans   for   a   second   painful   round   of   staff   cuts.   Keller’s   newsroom   needed   

to   shed   another   100  jobs—eight  percent.  It  was  time  to  make  a  final  decision  on  whether  to  

go  forward  with  some  kind  of  a  metered  paywall.     

In  late  October  2009,  Sulzberger  called  a  meeting  in  the  Eagle  room—a  15th----floor  

dining  room   at   the   Times.37  Leaders   from   the   business,   editorial   and   website   operations   

attended.   The  meeting  was  unusual  because  CEO  Janet  Robinson  asked  for  everyone’s  opinion,  

“[She  said]  let’s  put   our   cards   on   the   table,   what   do   you   think?”   and   everyone   went   

around   the   table   offering  arguments  for  or  against  the  paywall,  says  Rosenthal.  Despite  his  

dislike  of  the  TimesSelect  model,  Rosenthal   spoke   in   favor   of   the   metered   model.   He   was   

part   of   the   newsroom   contingent   that  agreed  with  Executive  Editor  Keller:  newspapers  

should  rely  on  both  advertising  and  subscription  revenues.   Robinson   and   Sulzberger   both   

spoke   in   favor   of   charging.   But   it   wasn’t   an   obvious  choice.  “This  was  not  a  gut  call,”  

says  Sulzberger.       

Meanwhile,  the  digital  side  generally  argued  against  the  paywall,  says  Nisenholtz:  “All  

of  the   digital   people   were   fairly   adamant   about   keeping   the   site   as   free   as   possible.”   

One   of   the  worries   was   alienating   younger   viewers.   “I   was   very   worried   about   influence   

                                                           

35 Author's telephone interview withTara McMeekin, editor-in-chief of News & Tech, March 6, 2014. All further 

quotes from McMeekin, unless otherwise attributed, are from this interview.  
36 Richard Perez-Pena, “U.S. Newspaper Circulation Falls 10%,” New York Times, October 27, 2009, sec. Business 

/Media & Advertising. See: http://www.nytimes.com/2009/10/27/business/media/27audit.html 
37 People's memories differed on the exact date of this meeting. 



Salvation or Mirage?  _______________________________________________________CSJ----14----0054.0   

 

 

          

      17     

and   traffic,”   says  Landman.  “I  was  worried  about  the  plateau  affect  that  we’d  experienced  

with  TimesSelect.  That  you’d  get  a  quick  shot  of  revenue  and  then  it  would  stop  or  at  least  

it  would  top  out.”  Landman  says  he  was  also  concerned  that  erecting  the  paywall,  which  was  

projected  to  take  a  year,  would  distract  the  Times  from  other,  possibly  more  long----term,  

solutions.       

Would  the  significant  development  effort  be  worth  it?  Would  Times  readers  pay  for  

Web  content  that  had  previously  been  free?  Would  the  paywall  turn  away  casual  readers,  

cutting  the  reach  of  Times’   journalists   and   affecting   advertising?   Or   would   the   metered   

nature   of   the   paywall  encourage  casual  readers?  Would  enough  readers  sign  up  to  provide  

a  viable  income  stream  from  the   paywall?   Would   the   income   be   sufficient   to   ward   off   

future   staff   cuts   even   if   advertising  revenue  continued  to  fall?  What  about  the  delay  that  

a  paywall  might  cause  in  other  technology  development?  ?  With  more  cuts  pending  in  the  

newsroom,  the  Times  had  to  do  something  to  stem  the  bleeding.  But  making  the  wrong  call  

could  be  very  costly.   


